Tuesday, June 23, 2009

ADAKAH ANDA TAHU tentang TIMING BELT??







Ini adalah contoh2..apa yang terjadi jika anda bertangguh/kedekut duit/saja buat lupa
atau terlupa...
Engine yg didalam gambar atas tu adalah engine KIA SPECTRA yang telah terputus TIMING BELTnya... kalau dah jadi mcm ni..alamatnye tukar engine je la...
So aku ingin mengingatkan kawan2...sedara2..jangan la kedekut sangat duit tu...
Disebabkan 1-200 ringgit punya pasal..berabis 4-5000 ringgit..!
Timing belt ni biasanya dikira dari kilometer perjalanan...atau tahun
Kilometer adalah 100,000km atau 3 tahun..yang mana dulu..kalau dah dekat sangat nak sampai tempohnye tu pegi la ke bengkel..tukar!
Kalau kat bengkel aku...aku tak kira 100,000km..tapi 85,000 atau 90,000km je..
kerana kita kena ambil kira engine hidup(timing belt jalan) tapi meter kereta tak berjalan.
Kereta ni aku tarik dari h/way seremban-k.l ke bengkel aku...so total kos pembaikan
adalah dalam 5-6000 ringgit...
So hati2 la...selalu2 la pegi ke bengkel...check kereta..kerana jika kereta kita dalam keadaan baik..kita pun tak susah hati.....

No comments:

Post a Comment